WYMIANA TARCZY HAMULCOWYCH – PRAKTYCZNY PORADNIK
WYMIANA TARCZY HAMULCOWYCH – PRAKTYCZNY PORADNIK
Układ hamulcowy pojazdu jest głównym czynnikiem wpływającym na jego ogólne bezpieczeństwo. Podczas użytkowania tarcze i klocki hamulcowe stopniowo zużywają się w wyniku naturalnego zużycia. Po wciśnięciu pedału hamulca materiał cierny klocków hamulcowych styka się z tarczą, która przy stosunkowo dużej twardości powoduje zmniejszenie grubości tarczy.
Wbrew pozorom wymiana klocków hamulcowych nie wymaga specjalistycznej wiedzy ani umiejętności. Mimo to znaczna liczba właścicieli samochodów przywozi swoje pojazdy do warsztatów. W rzeczywistości wszystko, czego potrzebujesz, to podstawowa znajomość mechaniki i kilka narzędzi, takich jak klucz do kół, podnośnik hydrauliczny, podpory samochodowe lub płaszcze, szczotka druciana, ściągacz, smar miedziany, tłok hamulca smaru i środka penetrującego (ułatwia odkręcanie śrub).
Kiedy należy wymienić tarcze hamulcowe?
Tarcze hamulcowe są standardowym wyposażeniem nowoczesnych samochodów, ale ich żywotność nie może się równać z tym, co było 20-30 lat temu. Główną przyczyną tego jest zwiększona moc silnika. Aby zatrzymać szybciej poruszające się samochody, układy hamulcowe muszą być bardziej skuteczne, co oznacza, że tarcze i klocki hamulcowe będą wymagały częstszej wymiany.
Poza tym sposób prowadzenia pojazdu przez kierowcę jest również istotnym czynnikiem determinującym częstotliwość napraw układu hamulcowego. Nawet po przejechaniu 30 000–40 000 kilometrów, jeśli jeździsz agresywnie, denerwujesz się za kierownicą lub często hamujesz, konieczna będzie wymiana tarcz.
Zasadniczo tarcze hamulcowe należy wymieniać co drugi raz, gdy wymieniane są okładziny cierne (klocki hamulcowe) w pojeździe, czyli zwykle po przejechaniu od 60 000 do 80 000 kilometrów. Jednak podstawowym kryterium nie jest liczba przejechanych kilometrów, a grubość tarczy, która różni się w zależności od marki i modelu, dlatego ważne jest, aby regularnie sprawdzać stan tarczy pod kątem konieczności jej wymiany . Bądźmy szczerzy: dawno minęły czasy, kiedy tarcze hamulcowe pojazdu mogły wytrzymać grubo ponad 60 000 mil (100 000 kilometrów) bez konieczności wymiany.
Jakość używanych części to ostatni czynnik, który odgrywa istotną rolę w określaniu częstotliwości wymiany tarcz hamulcowych. Kupowanie najtańszych tarcz hamulcowych z Allegro lub innych nieznanych sprzedawców nie zapewni Ci ani bezpieczeństwa, ani ich długowieczności. Jeśli chodzi o ochronę, nie powinieneś próbować oszczędzać pieniędzy, co niewątpliwie już wiesz; zamiast tego daj pierwszeństwo firmom o ugruntowanej pozycji i sprawdzonym (niekoniecznie najdroższym).
Hamulce tarczowe i klocki są wymieniane pojedynczo.
Zatrzymaliśmy pojazd na równym terenie i wrzuciliśmy bieg. Zaciągnij hamulce, chyba że zamierzasz również zmienić tarcze z tyłu. Pamiętaj, aby użyć klinów pod koła, aby zapobiec przemieszczaniu się pojazdu podczas prac przy tylnych tarczach, jeśli zamierzasz je wymienić.
Do poluzowania śrub należy zastosować podejście „na krzyż”.
Ustawiamy siebie i podnośnik w odpowiednim miejscu podwozia, którym zazwyczaj jest wzmocnione miejsce w pobliżu krawędzi progów (oznaczone strzałkami, wgłębieniami lub zaślepkami progów).
Notatka:
- Ponieważ winda fabryczna wykorzystywana jest głównie i tylko sporadycznie w sytuacjach awaryjnych, warto zainwestować w lepszą, bardziej ergonomiczną, a przede wszystkim bezpieczniejszą windę typu żaba.
- Wgniecenia lub inne uszkodzenia zawieszenia nie zostaną spowodowane uniwersalnym podnośnikiem hydraulicznym, nawet jeśli zostanie on umieszczony nieprawidłowo w miejscu wskazanym przez producenta (ze względu na złamane progi lub mniej kompetentnych użytkowników).
- Ponieważ podczas podnoszenia pojazdu zawsze istnieje możliwość odniesienia obrażeń, podczas wykonywania prac w garażu (w tym wymiany tarcz hamulcowych) zawsze korzystamy z kozłów lub pochylni.
Umieść stojaki lub podpórki pod samochodem po jego podniesieniu. Najlepiej umieścić je w miejscu łączenia zawieszenia z podwoziem, ponieważ zapewnia to najwyższy poziom ochrony. Pojazd jest opuszczony, ale podnośnik hydrauliczny pozostaje na swoim miejscu.
Zdejmij koło po dokładnym odkręceniu mocowań mocujących je na miejscu.
Aby ocenić stan tarczy i klocków, w pierwszej kolejności usuwamy rdzę i inne zanieczyszczenia, które mogą znajdować się na elementach układu hamulcowego.
W przypadku konieczności wymiany tarcz hamulcowych należy rozpocząć od zdjęcia sprężyny utrzymującej klocek hamulcowy.
Zaczniemy od demontażu zabezpieczenia prowadnicy zacisku hamulcowego.
Odkręcenie prowadnic to kolejny krok.
Poluzowujemy uchwyt zacisku na jarzmie i odsuwamy go na bok.
Aby uniknąć uszkodzenia przewodu hamulcowego podczas demontażu zacisku, co wymaga zachowania szczególnej ostrożności, zacisk nie może wisieć na przewodzie.
Bardzo niewielką ilość smaru należy nałożyć na prowadnice zacisków hamulcowych i tłoczki hamulcowe.
Najpierw cofniemy tłok umieszczony w zacisku przed zamontowaniem klocków. W niektórych przypadkach może być również wymagane zdjęcie jarzma zacisku.
Po rozłożeniu jarzma poluzuj śrubę mocującą dysk. Wcześniej możesz lekko uderzyć w dysk młotkiem.
Następnie usuwamy wszelkie ślady rdzy z piasty po zdjęciu tarczy. Na powierzchnię łączącą piastę koła z tarczą hamulcową nie nakładamy żadnego smaru.
Odtłuścić tarcze hamulcowe po obu stronach przed zamontowaniem ich w pojeździe, a następnie przystąpić do montażu klocków hamulcowych w kolejności odwrotnej do podanej tutaj.
Tylną tarczę hamulcową należy zdemontować w ten sam sposób.
W przypadku konieczności wymiany tarcz lub klocków hamulcowych, oto kilka pomocnych wskazówek.
Kiedy wymieniamy tarcze hamulcowe, zawsze robimy to parami.
Jesteśmy zobowiązani do montażu tarcz jednego producenta dla układu hamulcowego każdej osi z osobna.
Używamy zupełnie nowych dysków zamiast starych. Nie uwzględniamy łącznej ilości przejechanych kilometrów po osiągnięciu minimalnej grubości wymaganej przez producenta pojazdu.
Podczas wymiany tarcz hamulcowych lub klocków hamulcowych korzystamy ze sprawdzonego, trwałego i pozbawionego ryzyka podnośnika hydraulicznego jako dodatku do samochodowych wsporników lub stojaków.
W ramach wymiany tarcz hamulcowych wymieniamy również klocki hamulcowe.
Należy pamiętać, że po wymianie klocków hamulcowych hamulce będą działały przez pierwsze kilkadziesiąt kilometrów, ponieważ klocki muszą być wyrównane z tarczą (najlepiej przez 200-300 kilometrów, pulsowanie hamulca).